The earth is beautiful

Inte allt för länge sedan när jag scrollade runt på Tumblr så trillade jag över ett inlägg med helt otroliga platser. När jag såg dessa platser så kunde jag knappt tro att de var sanna. Jag antar att jag inte är den enda människan som har lust att packa en ryggsäck, boka en biljett i sista minuten och sedan bara få flyga iväg, upptäcka allt världen har att erbjuda. Komma hem med en helt häpnadsväckande historia att berätta vidare, inte nog med det, en hel drös med bilder att visa och minnas. Jag tänkte dela med mig av några av de helt fantastiska platser jag fastnat för och mer än gärna skulle vilja besöka. Någon av dessa platser ska jag besöka innan jag dör, så är det bara.
Salar de Uyuni är med sina 10 582 km² världens största saltöken, alltså ungefär lika stort som Skåne. För ca 40 000 år sedan var denna saltöknen en del av en enorm förhistorisk sjö. Saltöknen är ofta täckt med vatten och har en yta som är så reflekterande att det bildar världens största naturliga spegel.
 
 På dagen kan stranden misstas för att vara vilken strand som helst, men när mörkret faller kan man se det helt ofattbara. Galaxmönstret eller stjärnmönstret skapas av marina mikroorganismer som kallas fytoplankton. Fytoplankton innehåller ett kemiskt ämne som har förmågan att skapa ett biologiskt ljus eller sken. Ämnet är det samma som hos en eldfluga. Likt en stjärnhimmel eller en galax lyser dessa mikroorganismer upp och det är en helt häpnadsväckande syn.
 
 Dessa ovanliga pelare formades för ungefär 380 miljoner år sedan. Sandsten förstördes av havsströmmar under vattenytan vilket sedan lämnade kvar dessa höga bergspelare. Vissa av dessa pelar kan faktiskt mätas upp mot 1200 meter ovan havsytan. Ni som har sett filmen Avatar känner kanske igen denna fantastiska plats, platsen användes nämligen under inspelingen av filmen Avatar.
I grottans tak hänger det flera tusentals lysmaskar. Arten som lever i grottorna finns endast att hitta i Nya Zeeland. Likt Sea of stars så ger dessa ovanliga lysmaskar ifrån sig ett sken eller ljus. Man skulle kunna tro att bilderna ovan är redigerade, men detta är en helt verklig plats som går att besöka. Det finns olika guidade turer igenom grottorna.
 
Är inte dessa platser helt otroliga? Dessa var bara några av alla de platser jag råkat snubbla över på Tumblr, men skulle jag skriva om alla platser jag skulle vilja besöka så skulle det ta mig hela natten! Det finns så mycket att se och uppleva, så mycket som bara väntar på att bli upptäckt! Världen är helt fantastisk, om vi bara ger den en chans att visa vad den har att ge. ♥
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: