Min kamerattrustning

♥ Canon EOS 550D 
Till att börja med så fotar jag med min Canon EOS 550D. Kameran fick jag 2012 i för tidig födelsedagspresent.
Kameran är köpt på Mediamarkt för ungefär 4000 kr. 
Jag älskar den här kameran, den är inte för svår men inte heller för enkel. Den kan även filma i HD. 
Jag älskar som sagt min kamera och lär mig fortfarande de olika inställningarna. 
En helt underbar kamera enligt mig!
 
 
♥ Tamron AF 70-300 mm f/4-5.6 Di LD
Det här objektivet fick jag i konfirmationspresent av min pappa. Det är ett tele-objektiv med makroinställning.
Jag önskade mig det här objektivet för att ingen av de andra 2 jag har är menade för zoom, och detta är ju just ett Zoomobjektiv. Jag gillar detta eftersom att man kan komma väldigt nära motivet man fotar och det är bra skärpa på bilderna. Det är ett bra objektiv och är inte heller dyrt för att vara ett objektiv! Omkring 1100-1700 kronor kostar det här objektivet (tror jag). Jag rekomenderar detta starkt, väldigt bra att ha när man fotar vatten, makrobilder eller tillexempel månen.
 
♥ Canon EF 50mm f/1.8 II
Det här fina objektivet fick jag i julklapp och det är utan tvekan mitt favoritobjektiv.
Objektivet är väldigt ljusstarkt, högsta bländaren är 1.8. Man kan få väldigt ljusa och fina bilder med det här objektivet, och i och med att det är så ljusstarkt kan man få till ett väldigt fint skärpedjup i tillexempel porträttfoto. Objektivet är också väldigt billigt, det kostar omkring 900 kronor.
Helt klart värt det och jag rekomenderar det starkt. Det här objektivet sitter alltid på min kamera!
 
♥ Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS II
Det här objektivet är mitt kitobjektiv, alltså det som följde med när jag köpte kameran.
Det är ett helt okej objektiv även om jag inte använder det så mycket. Kitobjektiven har oftast inte så stor bländare vilket gör att det är svårare att få till skärpedjup och svårare att få ljusare bilder. Det fungerar till att fota det mesta, och är som sagt ett varken dåligt eller direkt bra objektiv. 
 
 
 
♥ Sigma EF-530 DG SUPER EO-ETTL II
Det här är min externa blixt som jag också fick i konfirmationspresent, det är en ganska avancerad blixt och jag har inte hunnit lära mig så mycket om den ännu. Men det är en bra blixt. Det är bra att ha en externblixt när man behöver använda blixt eftersom att den här blixten går att justera som man vill till skillnad från den inbyggda blixten i kameran. Jag skulle chansa på att den här blixten kostar lite över 1000 kronor att köpa nu mera.
 
♥ Motljusskydd
Detta motljusskydden följde med mitt zoom-objektiv. Det finns inte så mycket att säga om det direkt? Motljusskydd är bra att ha så att inte ljuset reflekteras i linsen.
 
♥ Canon RC-6 Fjärrutlösare
Den här fjärrutlösaren fick jag av min bror på min födelsedag, den är verkligen bra! Jag använder det faktiskt ganska ofta. Den är liten, enkel och kan ställas in att vänta 2 sekunder innan bilden tas! Helt klart värd sitt pris!
Fungerar också på ganska långt håll! Kostar lite över 100 kronor att köpa nu mera (tror jag).
 
♥ Kamerafilter
Dessa 2 filter är köpte på Kamda.se. Ett av dom är ett close-up 10 + filter, det är ungefär som ett makrofilter. Det är helt okej och jag köpte det till mitt kitobjektiv. Det andra filtret är faktiskt ett Soft focus-filter. Jag använder aldrig det här. Jag tycker att bilderna bara blir suddiga av detta. Men det kanske bara är så att jag inte lärt mig använda det ännu haha. Båda kostade 99 kronor på Kamda.se
 
♥ Reflexskärm
Jag har också en relfexskärm. Den fick jag faktiskt också i konfirmationspresent. Det är en 5-i-1 skärm och den innehåller alltså 5 olika färger. Färgerna är silver, guld, svart, vit och en "transparent" som är själva skärmen! Min skärm är i storleken 110 cm och kostade ca 400 kornor tror jag. Jag älskar min reflexskärm och jag använder den ofta vid porträttfoto! Jag rekomenderar den här starkt!
 
♥ Stativ
Jag har också ett stativ, eller ja, det är mina föräldrars stativ, men eftersom att de inte fotar så mycket så är det i mitt rum haha. Stativet heter Hama star 61 och är ett trebensstativ. Det är ett bra och stadigt stativ, enkelt att ställa upp. Jag använder det när jag fotar tillexempel vattendroppar eller ska filma någonting!
 
♥ Minifotostudio
Min minifotostudio köpte jag för några år sedan, den är ganska liten och smidig, den är bra när man ska ta produktbilder! Eller fota smycken eller liknande. Jag använder den inte så ofta, men jag gillar den ändå!
 
 
♥ Canon EF 50/1,4 USM
♥ Större väska så att alla mina objektiv och tillbehör ryms!
♥ Objektiv med både bra zoom och hög bländare
 ♥ Vidvinkel-objektiv 
Kommentarer

bajs

något gulligt♥

2013-01-19 @ 21:06:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: