Bokeh

Bokeh är som ljuscirklar. Bokeh kan man få till när man fokuserar på något, och det runt om inte är i fokus. Då bildas dessa cirklar. Det beror på ljuskällan och objektivet man använder.
När man fotar med kort skärpedjup (tillexempel vid porträtt) så kan man få dessa Bokehcirklar runt om personen i fokus.
 
Jag tänkte visa hur jag gjorde när jag fotade mina Bokehbilder!
Till att börja med så använde jag mig av min externa blixt och mitt Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 objektiv.
 
Hur du fotar bokeh:
Du kommer att behöva folié, en kamera och en ljus plats.
1. Knöggla ihop foliépappret till en boll.
2. Veckla ut bollen.
3. Lägg den på en plats med mycket ljus, tillexempel vid ett fönster eller under en lampa.
4. Ta fram din kamera och ställ in Manuell fokus (det står i instruktionsböckerna hur man gör om ni inte vet det..)
5. Zooma in på foliét och ställ in fokusen så att foliét är oskarpt. 
6. När foliét är oskarpt är det bara att börja fota, testa dig fram med olika inställningar osv..
 
Hur du fotar Hjärtbokeh:
På de 2 bilderna längre upp så är "cirklarna" formade som hjärtan istället. Jag tänkte passa på att förklara hur man gör det också. 
Du behöver:
Papper, Tejp och en sax.
Börja med att klippa ut en remsa som passar runt ditt objektiv. Klipp sen ut en cirkel som passar på remsan. Cirkeln kan vara ungefär lika stor som linslocket. Klipp ut ett litet hjärta i mitten på papperscirkeln och tejpa sen dit den på remsan. Då bör det se ut ungefär såhär.
Sätt dit pappers..vad man nu vill kalla det på objektivet och sen är det bara att börja fota precis som när man fotar vanlig bokeh! Vill man ha färg och så som på bilderna jag tog så får man lägga på det i tillexempel Photoshop efteråt!
 
Hoppas att det hjälpte er :D <3
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: