Fototips - Bländare

Hejsan världen!
Det här blir mitt första fototips, och det kommer att handla om bländare, väldigt intressant jag vet.
............................
Bländare
Bländare är hur stor öppningen är på objektivet. 
Bländare skrivs ut med ett F, till exempel F/2.0

Stor bländare (litet bländar tal) ger en suddig bakgrund, det ger ett kort skärpedjup!
Kort skärpedjup, eller suddig bakgrund kan vara bra att använda när man fotar till exempel porträtt.
Där ska modellens ansikte vara i fokus!
Liten bländare (Stort bländartal) Ger en skarp bakgrund, långt skärpedjup!
Lång skärpedjup, eller skarp bakgrund är bra när man vill få med mycket i bilden, T.ex när man fotar landskap, då vill man ha med hela landskapet och detaljerna!
Exempelbild:
Här har jag använt mig av långt skärpedjup. Ett högt bländartal. På den här bilden syns bakgrunden ganska tydligt.
Här har jag fotat med kort skärpedjup, litet bländartal. Här är bakgrunden inte lika skarp, och fokusen ligger på
maskrosen i mitten.
 
När man ändrar bländaren, måste man också ändra slutaren, om man inte vet hur slutaren fungerar, kan
man ställa in kameran på A eller AV beroende på vilken kamera man har! Då väljer man bländare själv, men kameran ställer själv in slutaren! Om man vet hur det mesta fungerar kan man också välja att fota Manuellt (M).
Då ställer man in allting manuellt!
 
.......................
Detta var mitt första fototips som sagt.. hoppas att ni förstod! :)
Säg gärna till om ni hittar något fel.. o:
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: